Gå tillbaka till läsvärda artiklar

Han gav lillfingret

I söndags åkte vår Alphagrupp ut med en segelskuta på havet. Vi hade en heldag tillsammans kring ämnet "Den Helige Ande". Vem är han? Vad gör han? Hur kan jag bli fylld av Helig Ande? Det fanns en stor förväntan på vad dagen skulle erbjuda. Väl ute till havs hissade vi segel. Det var en härlig känsla när dessa stora segel förde oss framåt till havets kraftiga brus. Jag fick en sådan underbar bild på den Helige Ande när vinden fyllde seglen. Han är vår Hjälpare och vägvandrare som för oss stilla framåt på livets väldiga hav. Oavsett om det stormar eller är upprört runt om oss. Den dagen fick många i gruppen fina kopplingar till naturen i våra föredrag och samtal.

Belastat Samvete
En av deltagarna, jag kallar honom Anders, har varit lite reserverad under kursens gång. Han har mest suttit tyst och varit iakttagare. Anders har inte haft någon direkt anknytning till kristen tro tidigare, men antog utmaningen när en vän bjöd med honom på Alpha kursen. Havets närhet, värmen i gemenskapen och god undervisning, gjorde att han slappnade av mer och mer. När vi kom till stunden där vi bad att Den Helige Anden skulle fylla oss, var det många som blev berörda och uppfyllda. Jag såg att Anders våndades och var lite orolig. När jag frågade om jag fick be för honom svarade han,
- Jag både vill och inte vill. När jag frågade Anders vad som hindrade honom svarade han,
- Finns det verkligen nåd för mig?
Han hade väldigt mycket på sitt samvete och tvivlade att Gud kunde förlåta honom.

Oförtjänt nåd
Jag berättade för Anders om min egen upplevelse av Guds nåd. I Chicago för tjugotre år sen stod jag framför en domare, åtalad för marijuana-innehav. Jag hade åkt fast när jag jobbade som kurir åt en vän. När domaren sa,
- Du får gå fri på grund av bristande bevis, trodde jag knappt det var sant.
De hade beslagtagit en hel bil full av marijuana. Men jag tror att det var Guds sätt att få mig att förstå att Han hade betalat priset för min skuld, genom sin Son. Jag fick nåd, fastän jag inte förtjänade det. Den upplevelsen skakade om mig ordentligt och gav mig en längtan att söka Gud på allvar. Kort efter det träffade jag kristna människor som introducerade mig till Jesus. När jag öppnade mitt hjärta för Jesus tog jag emot Hans nåd och förlåtelse fullt ut och blev fri på insidan också.

Ge det du har
När Anders hörde min historia tändes ett hopp i hans hjärta. Men han tvekade fortfarande. Han vågade inte ge allt. Så jag sa,
- Ge Gud det du kan. Han tar emot dig som du är. Om du så bara ger honom lillfingret så tar han emot det du ger.
- OK sa Anders, då ger jag Honom lillfingret . Så lade han fingret på en Bibel som låg på bordet. Jag lade min hand på Anders lillfinger och så bad vi en bön tillsammans att Jesus skulle förlåta allt förflutet och ge honom nåd.
Den Helige Ande kom och fyllde Anders på ett ljuvligt sätt. Det tändes ett ljus i hans ögon och han såg märkbart lättad ut efteråt. Anders sa senare,
- Det var det häftigaste jag varit med om. Han hade fått uppleva en livsförvandlande förlåtelse.
Denna nästan komiska situation fick mig att tänka på hur Gud förmerar det vi ger. Men han vill nog gärna ha mer av mig. Kanske tycker Han det är dags för mig - och dig - att ge mer än lillfingret.
Gå tillbaka till läsvärda artiklar